Sifat-Sifat Kebajikan Tuhan

>
Sifat-Sifat Kebajikan Tuhan - Di dalam Kitab Yi Jing, tersurat: Qian, Tuhan sebagai pencipta memiliki sifat:
  • Yuan : Mahabesar, yang menciptakan segala sesuatu.
  • Heng : Maha Menembusi, yang mengatur segala ciptaan.
  • Li : Maha Pemberkah, Merahmati, yang memelihara dan menghidupi. Menjadikan orang menuai hasil perbuatannya.
  • Zhen : Mahakokoh, Mahakekal, yang meluruskan dan melindungi.

Sifat-Sifat Kebajikan Tuhan

Sifat-sifat Tian di atas diterangkan lebih lanjut dalam Yi Jing Bab 1 bagian Sabda, sebagai berikut: “Mahabesar Qian, Khalik Yang Mahasempurna; berlaksa benda bermula daripada-Nya; semua kepada Tian/Tuhan Yang Maha Esa. Awan berlalu, hujan dicurahkan, beragam benda mengalir berkembang dalam bentuk masing-masing. Mahagemilang Dia yang menjadi awal dan akhir. Jalan suci Qian, Khalik Semesta Alam menjadikan perubahan dan peleburan; menjadikan semua, masing-masing menempati/lurus dengan Watak Sejati dan Firman; melindungi/menjaga berpadu dengan keharmonisan agung sehingga membawakan berkah, benar dan teguh.

Sifat-Sifat Kebajikan Tuhan
Sifat-Sifat Kebajikan Tuhan
Walaupun kebenaran sifat Tian itu sangat jelas dalam kitab Yi Jing, tetapi bukan berarti Tian dapat dibatasi oleh pengertian manusia. Hakikat kenyataan bahwa Tian itu suatu perkara yang tidak mudah dimengerti, tidak dapat dibatasi dengan kemampuan pengertian manusia yang serba terbatas, seperti tersurat dalam kitab Zhongyong bab XV: 1-3. Nabi Kongzi bersabda, “Sungguh Mahabesar Kebajikan Gui Shen (Tuhan Yang Maharoh), dilihat tiada tampak, didengar tiada terdengar, namun tiap wujud tiada yang tanpa Dia. Demikian menjadikan umat berpuasa, membersihkan hati dan mengenakan pakaian lengkap sujud bersembahyang kepada-Nya. Sungguh Mahabesar Dia, terasakan di atas dan di kanan kiri kita.

Di dalam kitab Sanjak tertulis: “Adapun kenyataan Tuhan Yang Maharoh itu tidak boleh diperkirakan, lebih-lebih tidak dapat ditetapkan. Maka, sungguh jelaslah sifat-Nya yang halus itu, tidak dapat disembunyikan dari iman kita; demikianlah Dia.

Kehalusan sifat Tuhan hanya bisa ditangkap oleh dan dalam iman, seperti tersurat dalam kitab Mengzi bab VII A/1. Mengzi berkata, “Yang benar-benar dapat menyelami hati, akan mengenal Watak Sejatinya; yang mengenal Watak Sejatinya akan mengenal Tuhan Yang Maha Esa. Jagalah hati, peliharalah Watak Sejati, demikian mengabdi kepada Tuhan. Tentang usia panjang atau pendek janganlah risaukan, siaplah dengan membina diri, demikian menegakkan Firman.

Maka kepada manusia selalu diingatkan untuk hormat -beribadah kepada-Nya dan selalu tekun dalam usaha beroleh iman, tidak berani tidak lurus dengan Firman Tuhan. “Dalam segala sesuatu hendaknya takutlah betapa kedahsyatan Tian.” (Shu Jing V. XXVII: 17)

…tidakkah aku siang dan malam senantiasa hormat akan kemuliaan Tuhan Yang Maha Esa. Sehingga dapat menjaga kelestarian-Nya.” (Shi Jing: IV).

Ayat-Ayat Suci tentang Iman kepada Tuhan

  • Mahamula Yang Khalik. Mahameliputi tanpa kecuali. Maharahmat akan keharmonisan. Mahakekal dan lurus Hukum-Nya.
  • Yuan merupakan induk/kepala segala hal yang baik. Heng adalah berkumpulnya segala sifat yang indah. Li ialah keharmonisan/keselarasan dengan kebenaran, Zhen itulah tertibnya segala hukum semesta dan perkaranya.
  • Mahabesarlah Tuhan Khalik Semesta Alam. Berlaksa benda/alam semesta punya awal dan akhir. Semua berasal dan kembali kepada Tuhan. Beredarnya awan dan hujan tercurah. Benda dan alam mengalami perubahan. Perlulah menyadari akan kemuliaan awal dan akhir segenap semesta. Jalan Suci-Nya menjadikan perkembangan dan perubahan. Hendaknya masing-masing meluruskan Watak Sejati yang difirmankan. Terlindunglah akan seluruhnya harmonis merupakan satu kesatuan. Sehingga memperoleh rahmat yang abadi.
  • Sesungguhnya Mahabesar dan Mahaagung. Dilihat tiada tampak, didengar tiada terdengar. Semua benda tiada yang tanpa Dia. Menjadikan orang di dunia ini bersuci diri dan berpakaian sebaik-baiknya (lengkap). Bersungguh hikmat bersembahyang. Sungguh Mahabesarlah melebihi samudera. Seperti selalu ada di atas. Seperti ada di kiri kanan. Maka, seorang Junzi hati-hati kepada yang tidak tampak. Segan kepada yang tiada terdengar. Tiada yang lebih tampak dari yang tersembunyi. Tiada yang lebih jelas dari yang terlembut. Maka, seorang Junzi hati-hati pada waktu seorang diri. (Zhongyong. XV: 1-5)

0 komentar

Posting Komentar